Er wordt een curriculumanalyse uitgevoerd op het Master Technician
aftersales curriculum van het Mazda Masters opleidingsplan in Nederland.
Vanuit supra en macro niveau wordt er in de visie een sterke
nadruk gelegd op kleinschalige praktijk georiënteerde trainingen waarbij de relevantie
van de alledaagse praktijk als uitgangspunt dient voor de invulling van elke
training. Cursisten dienen volgende deze visie handvatten te krijgen om de
professionaliteit en effectiviteit op de werkvloer te vergroten waarbij als
einddoel de ‘Fix It right The First Time’ filosofie nagestreefd kan worden.
Er is een gebrek aan constructieve uitlijning (Biggs, 2012;
Biggs & Tang, 2011) tussen de gewenste leeruitkomsten, de
doceer/leeractiviteiten en de toetsing waar te nemen in het curriculum op twee
manieren:
Sommige trainingen hebben een behoorlijke theoretische
insteek terwijl de visie van beide trainingswijzers (MME/MMNL) berust op een praktische
benadering (voorbeeld hiervan is de MTC_218 waarvan 50% theoretische classroom
training is. Zie: lesplan MTC_218 en inhoud MTC_218.
Alle trainingen (behalve MTC_319) worden afgenomen met een theoretische
BKS toets kennistoets die bestaat uit theoretische meerkeuze vragen. Dit sluit
niet aan op de praktische insteek die beoogd en geïmplementeerde wordt (voorbeeld
hiervan is de MTC_312. Zie lesplan MTC_312 en inhoud MTC_312 en voorbeeldvragen
BKS toets_MTC_312).
Een idee voor een herontwerp zou kunnen zijn om de toetsing
onder de loep te nemen of de trainingen die momenteel een zeer theoretische
insteek hebben. Eerst ga ik mijn bevindingen presenteren in het team op mijn eigen werkplek. Daarna volgt een eventuele literatuurstudie op het specifieke
gebied waar een herontwerp gaat plaatsvinden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten