maandag 25 januari 2016

Presentatie curriculum analyse & idee herontwerp + peer feedback


Er wordt een curriculumanalyse uitgevoerd op het Master Technician aftersales curriculum van het Mazda Masters opleidingsplan in Nederland.



Vanuit supra en macro niveau wordt er in de visie een sterke nadruk gelegd op kleinschalige praktijk georiënteerde trainingen waarbij de relevantie van de alledaagse praktijk als uitgangspunt dient voor de invulling van elke training. Cursisten dienen volgende deze visie handvatten te krijgen om de professionaliteit en effectiviteit op de werkvloer te vergroten waarbij als einddoel de ‘Fix It right The First Time’ filosofie nagestreefd kan worden.

Er is een gebrek aan constructieve uitlijning (Biggs, 2012; Biggs & Tang, 2011) tussen de gewenste leeruitkomsten, de doceer/leeractiviteiten en de toetsing waar te nemen in het curriculum op twee manieren:



Sommige trainingen hebben een behoorlijke theoretische insteek terwijl de visie van beide trainingswijzers (MME/MMNL) berust op een praktische benadering (voorbeeld hiervan is de MTC_218 waarvan 50% theoretische classroom training is. Zie: lesplan MTC_218 en inhoud MTC_218.

Alle trainingen (behalve MTC_319) worden afgenomen met een theoretische BKS toets kennistoets die bestaat uit theoretische meerkeuze vragen. Dit sluit niet aan op de praktische insteek die beoogd en geïmplementeerde wordt (voorbeeld hiervan is de MTC_312. Zie lesplan MTC_312 en inhoud MTC_312 en voorbeeldvragen BKS toets_MTC_312).


Een idee voor een herontwerp zou kunnen zijn om de toetsing onder de loep te nemen of de trainingen die momenteel een zeer theoretische insteek hebben. Eerst ga ik mijn bevindingen presenteren in het team op mijn eigen werkplek. Daarna volgt een eventuele literatuurstudie op het specifieke gebied waar een herontwerp gaat plaatsvinden. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten