maandag 4 januari 2016

Instructional Design opdracht_4C-ID model (Tim Brinkman en Elly van Berkel)

4C-ID

Wij (Elly en Tim) hebben het 4C-ID model gekozen om daar verdere informatie over te zoeken. Voor ons heeft het een sterke link met het bedrijfsopleidingen waar wij beide in werkzaam zijn. In het 4C-ID model van Van Merriënboer komen vele leer principes tot een wetenschappelijk verantwoorde methode om via oefentaken een complexe taak te volbrengen. 4C-ID is de afkorting voor ”4 Component Instructional Design” (figuur 1). De vier componenten voor het instructie ontwerp zijn:

1.       Leertaken

De leertaak is een hele taak. Deze hele taak is altijd een authentieke en realistische taak die kennis, vaardigheden en attitude behelst. De leertaak moet voor de student betekenisvol, authentiek en representatief zijn voor zijn of haar vakgebied. Een gevarieerd aanbod in leertaken moet worden nagestreefd omdat dit de mate van transfer enorm vergroot. De bedoeling is om de leertaken te clusteren naar niveau (taakklassen). Studenten beginnen met het laagste niveau wat aansluit bij hun zone van naaste ontwikkeling. Bij het doorlopen van een niveau met verschillende leertaken wordt steeds minder ondersteuning gegeven door de docent omdat meer kennis bij de student wordt verondersteld. De leertaken in de taakklassen met een hoger niveau worden steeds moeilijker of complexer.

2.       Ondersteunende informatie

Ondersteunende informatie is gekoppeld aan een taakklas met verschillende leertaken. Tijdens het doorlopen van een taakklas kan de studenten deze ondersteunende informatie altijd raadplegen. Zo kan de student op ieder gewenst tijdstip teruggrijpen naar eerder verstrekte informatie binnen het cluster. De ondersteunende informatie geeft uitleg over het onderwerp waarin zich het probleem bevindt, hoe het onderwerp is georganiseerd en hoe het probleem bij dit onderwerp meestal wordt aangepakt. Met deze informatie wordt ondersteuning geboden bij delen van een leertaak die geen routine mogen worden, namelijk het oplossen van en het redeneren bij een probleem. Omdat ieder probleem anders is zal de student steeds opnieuw moeten redeneren om dat specifieke probleem op te lossen.

3.       Procedurele informatie

Procedurele informatie is verwerkt in de leertaak en vertelt de student just-in-time (op het moment dat de student het nodig heeft) hoe de onderdelen van de leertaak die juist wel routine moeten worden het best worden uitgevoerd. Naarmate de student verder komt binnen een taakklas zal de procedurele informatie afnemen.

4.       Deeltaakoefeningen

Om ervoor te zorgen dat de cognitieve belasting van de student niet leidt tot cognitieve overbelasting wordt gewerkt met deeltaken. Om routine te verkrijgen in de leertaken worden delen van de leertaken behandeld in deeltaakoefeningen. Deeltaakoefeningen worden meestal aangeboden om specifieke delen van een leertaak te automatiseren.



Het 4C-ID model geeft meer ondersteuning aan de student. De docent mag als begeleider optreden maar moet zich langzaamaan steeds meer gaan gedragen als een mediator. Het hangt het “holistische principe” aan wat inhoudt dat van iedere leertaak het geheel bekeken wordt. De taken moeten van begin tot eind doorlopen worden zodat de student steeds meer verbanden zal leggen tussen de huidige en eerdere taken wat transfer bevorderd. Van Merriënboer onderschrijft de sterke mate van constructivisme met het 4C-ID model. Doordat de casussen steeds als een voor de student complete taak worden aangeboden zijn de details ervan als geheel opgeslagen in het brein van de student. Hierdoor worden gelijksoortige problemen in andere situaties door de student herkent en kan men snel een oplossingsstrategie bedenken. Het 4C-ID model is verwerkt in een illustratie (figuur 1).

Voor het ontwerpen van onderwijs dat volgens het 4C-ID model werkt, wordt er op de volgende site: https://www2.kuleuven.be/tiki/tiki-index.php?page=een+tienstappenplan een 10-stappenplan beschreven.

Geraadpleegde bron m.b.t. het 4C-ID model:  Jansen-Noordman, A.M.B., van Merriënboer, J.J.G. (2002). Innovatief onderwijs ontwerpen. Van leertaken naar complexe vaardigheden. Houten: Noordhoff Uitgevers B.V.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten