4C-ID
Wij (Elly en Tim) hebben het
4C-ID model gekozen om daar verdere informatie over te zoeken. Voor ons heeft
het een sterke link met het bedrijfsopleidingen waar wij beide in werkzaam
zijn. In het 4C-ID model van Van Merriënboer komen vele leer principes tot een
wetenschappelijk verantwoorde methode om via oefentaken een complexe taak te
volbrengen. 4C-ID is de afkorting voor ”4 Component Instructional Design” (figuur 1). De vier componenten voor het
instructie ontwerp zijn:
1. Leertaken
De leertaak is een hele taak. Deze hele taak is altijd
een authentieke en realistische taak die kennis, vaardigheden en attitude
behelst. De leertaak moet voor de student betekenisvol, authentiek en
representatief zijn voor zijn of haar vakgebied. Een gevarieerd aanbod in
leertaken moet worden nagestreefd omdat dit de mate van transfer enorm
vergroot. De bedoeling is om de leertaken te clusteren naar niveau (taakklassen).
Studenten beginnen met het laagste niveau wat aansluit bij hun zone van naaste
ontwikkeling. Bij het doorlopen van een niveau met verschillende leertaken
wordt steeds minder ondersteuning gegeven door de docent omdat meer kennis bij
de student wordt verondersteld. De leertaken in de taakklassen met een hoger
niveau worden steeds moeilijker of complexer.
2. Ondersteunende informatie
Ondersteunende informatie is gekoppeld aan een
taakklas met verschillende leertaken. Tijdens het doorlopen van een taakklas
kan de studenten deze ondersteunende informatie altijd raadplegen. Zo kan de
student op ieder gewenst tijdstip teruggrijpen naar eerder verstrekte
informatie binnen het cluster. De ondersteunende informatie geeft uitleg over
het onderwerp waarin zich het probleem bevindt, hoe het onderwerp is
georganiseerd en hoe het probleem bij dit onderwerp meestal wordt aangepakt.
Met deze informatie wordt ondersteuning geboden bij delen van een leertaak die
geen routine mogen worden, namelijk het oplossen van en het redeneren bij een
probleem. Omdat ieder probleem anders is zal de student steeds opnieuw moeten
redeneren om dat specifieke probleem op te lossen.
3. Procedurele informatie
Procedurele informatie is verwerkt in de leertaak en
vertelt de student just-in-time (op het moment dat de student het nodig heeft)
hoe de onderdelen van de leertaak die juist wel routine moeten worden het best
worden uitgevoerd. Naarmate de student verder komt binnen een taakklas zal de
procedurele informatie afnemen.
4. Deeltaakoefeningen
Om ervoor te zorgen dat de cognitieve belasting van de
student niet leidt tot cognitieve overbelasting wordt gewerkt met deeltaken. Om
routine te verkrijgen in de leertaken worden delen van de leertaken behandeld
in deeltaakoefeningen. Deeltaakoefeningen worden meestal aangeboden om
specifieke delen van een leertaak te automatiseren.
Het 4C-ID model geeft meer ondersteuning
aan de student. De docent mag als begeleider optreden maar moet zich
langzaamaan steeds meer gaan gedragen als een mediator. Het hangt het
“holistische principe” aan wat inhoudt dat van iedere leertaak het geheel
bekeken wordt. De taken moeten van begin tot eind doorlopen worden zodat de
student steeds meer verbanden zal leggen tussen de huidige en eerdere taken wat
transfer bevorderd. Van Merriënboer onderschrijft de sterke mate van
constructivisme met het 4C-ID model. Doordat de casussen steeds als een voor de
student complete taak worden aangeboden zijn de details ervan als geheel
opgeslagen in het brein van de student. Hierdoor worden gelijksoortige
problemen in andere situaties door de student herkent en kan men snel een
oplossingsstrategie bedenken. Het 4C-ID model is verwerkt in een illustratie (figuur 1).
Voor het ontwerpen van onderwijs dat volgens het 4C-ID model
werkt, wordt er op de volgende site: https://www2.kuleuven.be/tiki/tiki-index.php?page=een+tienstappenplan
een 10-stappenplan beschreven.
Geraadpleegde bron m.b.t. het 4C-ID model: Jansen-Noordman, A.M.B., van Merriënboer, J.J.G.
(2002). Innovatief onderwijs ontwerpen.
Van leertaken naar complexe vaardigheden. Houten: Noordhoff Uitgevers B.V.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten