Vanuit het CA komt sterk naar voren dat de toetsing meer
praktijkgerichter dient te verlopen om een betere constructieve uitlijning in
het curriculum te verkrijgen tussen de gewenste leeruitkomsten, de
doceer/leeractiviteiten en de toetsing (Biggs, 2012; Biggs & Tang, 2011).
Daarnaast kwam uit het CA tevens dat een aantal trainingen
praktijkgerichter dienen te verlopen om zo een uitlijning te verkrijgen met de bedoelde
en geïmplementeerde visie van het Mazda Master Opleidingsplan, dat een sterke
focus op praktijkgerichte trainingen vereist.
Vanuit de MLI werd geadviseerd een keuze te laten vallen op één
van deze twee discrepanties omdat LA2 gerealiseerd dient te worden in de 9
lesweken die er voor staan. Keuze is gevallen om de focus te leggen op de toetsing.
Motivatie hiervoor ligt in het feit dat de toetsing in elke training terugkomt
(behalve MTC_319). De invloed van een positief herontwerp werkt dan door in het
gehele curriculum. Kortom, ik verwacht meer te bereiken door een herontwerp te
maken voor de toetsing dan een herontwerp te maken voor een aantal trainingen
niet voldoende praktijkgericht zijn. Daarbij komt nog eens kijken dat Mazda heeft
toegezegd, gedurende mijn presentatie over de voorlopige uitkomsten van mijn
CA, dat wij vrij zijn eventuele trainingen aan te passen indien zij hierdoor
praktijkgerichter worden. Zie ook mijn blogbericht ‘Presentatie op werkplek
n.a.v. curriculumanalyse deel A’ van 30-01-2016.
Een 1ste idee voor herontwerp zou kunnen zijn om
de trainingen meer in te richten als ‘probleem gestuurd onderwijs’. Ik moest
hieraan denken n.a.v. de opdracht die is uitgevoerd tijdens LA2-3. Daarbij
gaven diverse leerteams feedback op elkaars ‘divergent denken’ op een open
vraag. Een ander leerteam kwam daarbij met het idee om een soort simulatie te
maken waarbij klanten (acteurs) ‘hun’ auto komen brengen die niet naar wens
werkt. Ik heb daar deze week nog verder over nagedacht en het zou heel mooi zijn
om communicatie vaardigheden te verwerken in de trainingen. Want alle Master
Technician trainingen hebben als overkoepeld thema: systematische diagnosticeren.
En een goede diagnose begint bij een goed klantengesprek. De juiste vragen
stellen, bevestiging van de klacht, en andere informatie is cruciaal. Een
simpel voorbeeld uit eigen praktijk is een ervaring die ik had met een klant
lang geleden. De klacht: ‘De auto start soms niet’. Ik als ijverige monteur allerlei metingen
verrichten om erachter te komen waarom de startmotor soms niet werkt. Is de
startmotor kapot? Krijgt deze geen signaal? Zal de startblokkering soms
weigeren? Waarom start die auto nou soms niet? Uiteindelijk bedoelde de klant
dat de auto ‘soms niet aanslaat’. Kortom, hij startte wel, maar de verbrandingsmotor
sloeg af en toe niet aan. Een hele andere zoekmethode is hiervoor
noodzakelijk. Had ik de juiste vragen gesteld, was ik zeker vanuit een andere
startpositie begonnen. Kortom, communiceren met de klant, andere afdelingen of
directe collega’s is als Master Technician die diagnoses stelt cruciaal! Veel
techneuten, en ik wil nu niet gaan generaliseren maar doe het lekker toch, zijn
communicatief niet erg sterk. Het zijn vaak introvert mensen. Mijn ervaring kan
dat bevestigen en mijn collega’s bij TTA ook. Niet voor niets heeft Mazda in
het Mazda Master curriculum MTC_319 verwerkt, dit is namelijk een communicatie
training van 2 dagen. Het is een belangrijke vaardigheid om te bezitten als technicus op dit niveau. Wat mij echter hieraan stoort is het feit dat deze
training (MTC_319) pas helemaal op het einde van het curriculum wordt gegeven, en ook nog
geen toetsing heeft.
Vanuit MMNL, door trainingsmanager Loek, wordt al langer geroepen
dat er meer aandacht moet komen binnen de technische trainingen op het gebied van
communicatie en klantencontact. Hoe mooi zou het zijn als ik meer
praktijkgerichter kan gaan toetsen waardoor er wel een goede constructieve
uitlijning ontstaat, meer kan trainen op klantencontact en communicatie tijdens
de technische trainingen van het Master Technician traject en niet op het
einde, en vervolgens MTC_319 kan laten vervallen, wat 2 dagen scheelt. Kortom,
MTC_319 integreren in alle trainingen van het Master Technician curriculum. Daarbij
moet gedacht worden aan casussen die de cursisten krijgen. De trainer is dan de
klant. De cursist dient de juiste vragen te stellen waarna deze begint met systematisch
diagnosticeren. Gedurende de training dient er tussentijds verder gecommuniceerd
te worden met de klant (trainer), bijvoorbeeld om uit te leggen waarom een
specifiek onderdeel vervangen moet worden. Daarbij krijgt de cursist feedback
op zijn communicatie vaardigheden maar ook op zijn diagnose vaardigheden. Eigenlijk zijn beide in elkaar verweven. Het een kan niet zonder het ander! Op
het einde krijgen de cursist een case waarbij er geen feedback of hulp wordt verkregen. Kunnen ze uiteindelijk de storing oplossen door juiste vragen te stellen, juist
klantencontact en het toepassen van een juiste systematische diagnosestrategie,
zijn ze Master Technician waardig. Ik ben van mening dat dit een beter manier van
toetsing is dan een theoretische meerkeuze toets die alleen kennisreproductie vereist. Ik wordt enthousiast…..wordt vervolgd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten