In het curriculumanalyse komen kortweg twee discrepanties
sterk naar voren:
- Sommige trainingen hebben een sterke theoretische insteek terwijl het beoogde curriculum praktijk georiënteerd dient te zijn.
- Alle trainingen (behalve MTC_319) worden afgesloten met een theoretische meerkeuzevragen toets.
Er is een gebrek aan constructieve uitlijning (Biggs, 2012;
Biggs en Tang, 2011). In dit curriculum is de focus van de gewenste
leeruitkomsten en de doceer/leeractiviteiten praktijkgericht maar wordt er
theoretische getoetst (punt 2). En in sommige trainingen zijn de gewenste
leeruitkomsten praktijkgericht maar zijn de doceer/-leeractiviteiten én
toetsing sterk theoretisch georiënteerd (punt 1).
Met de theoretische meerkeuze vragen toets worden niet de
vaardigheden getoetst die nodig zijn voor het systematisch diagnosticeren van
storingen, omgang met diagnoseapparatuur en juist interpreteren van gemeten
elektronische signalen (doorlopende leerdoelen). Volgens Van Berkel en Bax
(2013) geeft deze vorm van toetsing vooral het inzicht of de cursist de feitelijke
en begripsmatige kennis kan toepassen. Het toetst geen praktische of
communicatieve vaardigheden die ook nodig zullen zijn bij het systematisch
diagnosticeren.
Na wat sparren met Michiel ben ik mijn idee voor herontwerp
gaan bijstellen. In een eerder blogbericht ‘Stand van zaken 02-02-2016: CA +
1ste idee doelbepaling’ heb ik toegelicht de communicatietraining MTC_319 te willen
implementeren in de rest van het curriculum, nu is dat nog een losse training. Motivatie
daarvoor heb ik toen ook beschreven, en tevens het idee om meer te gaan werken
in ‘casussen’ die de cursisten krijgen. De trainer is dan de klant. De cursist
dient de juiste vragen te stellen waarna deze begint met systematisch
diagnosticeren. Gedurende de training dient er tussentijds verder
gecommuniceerd te worden met de klant (trainer), bijvoorbeeld om uit te leggen
waarom een specifiek onderdeel vervangen moet worden. Daarbij krijgt de cursist
feedback op zijn communicatie vaardigheden maar ook op zijn diagnose
vaardigheden. Eigenlijk zijn beide in elkaar verweven. Het een kan niet zonder
het ander.
Op het einde krijgen de cursist een case waarbij er geen
feedback of hulp wordt verkregen. Kan de cursist uiteindelijk de storing
oplossen door juiste vragen te stellen, juist klantencontact en het toepassen
van een juiste systematische diagnosestrategie, is deze Master Technician
waardig.
Het werken in de vorm van casussen, waarbij ook aandacht is
voor het ontwikkelen van communicatievaardigheden, kan een idee voor herontwerp
zijn. Echter is dat enkel de vorm. Belangrijke is wat hierachter schuilt,
namelijk de ontwikkelingsdomeinen die cursist alsmede trainer dienen te maken,
wil dit het gewenste resultaat geven.
Trainers dienen namelijk op de juiste manier te communiceren
met de cursisten als zij de rol van ‘klant’ en ‘feedbackgever’ op zich gaan
nemen. De rol van de trainers verandert hiermee sterk en is direct gekoppeld
aan de ontwikkeling van de cursist. Feitelijk hangt of staat het met de juiste begeleiding
en feedback. Kortom, voor dit herontwerp is het enorm belangrijk om een goed beeld
te krijgen waaraan de cursisten, maar ook trainers dienen te voldoen. Welke kennis,
vaardigheden en prestatie-indicatoren dienen te worden waargenomen? Welke
eindtermen dienen er worden afgedekt? Hoe dient er feedback gegeven te worden? Hoe dienen diagnose gesprekken gevoerd te worden?
De afbeelding hierboven illustreert de wisselwerking tussen trainer en cursist gedurende de case/opdracht. De trappen illustreren de groei van de ontwikkelingsdomeinen (nu nog onbekend) die de trainer (mogelijk) en cursist dienen te maken om tot een goed eindresultaat te komen.
De volgende stappen zou ik kunnen gaan ondernemen:
- Begin met het uitwerken van de eindtermen voor beide ontwikkelingsdomeinen (a.d.h.v. literatuur)
- Dan bepalen m.b.v. een passende taxonomie de trappen daar naar toe (schrijf leerdoelen uit naar eindtermen - vervolgens vanaf begin niveau daar naar toe werken)
- Vervolgens het herontwerp globaal uitschrijven (hoe zie ik het voor me?)
- Maak je een voorbeeld herontwerp/product
-
Hallo Tim,
BeantwoordenVerwijderenKnap hoe razendsnel jij de kern uit een verhaal (telefoongesprek) weet te halen. Bovenstaande post is daar bewijs van.
Nog een aanvulling op jouw beschrijving:
**Begin met het uitwerken van de eindtermen voor beide ontwikkelingsdomeinen (a.d.h.v. literatuur)**
Begin met de grote concepten Feedback en Communicatie, te operationaliseren vanuit de literatuur. Stel dan pas de eindterm vast en probeer deze te halen uit landelijke (beleids-)kaders, kwalificatiedossiers of sectorspecifieke kaders etc. Ga dan de trapmodellen maken. Je schrijft: doelen moeten opbouwen tot het eindniveau. Klopt, maar je kunt een eindterm ook downsizen naar eindtermen op tussenniveaus. Bijvoorbeeld een eindterm voor een specifiek schooljaar of schoolperiode. Een trapmodel (= doelbepaling) bouwt dan op naar dat tussenliggend einddoel. Je hoeft niet per se een hele complete opleiding/training te herontwerpen. Ik heb geen goed beeld of dat voor jouw situatie wel of niet van toepassing is overigens. Beslaat een training meerdere jaren of blokken? Of is het na 1 training klaar?
Pas nadat je de doelbepaling klaar hebt, ga je (deel)producten ontwerpen. Daarin geef je een doorkijkje hoe de leeromgeving eruit gaat zien waarin de lerende die leerdoelen gaat verwerven (intended curriculum). In jouw geval dus zowel de cursisten (communicatie) als de docenten (feedbackvaardigheden).
Tot slot, we gaan het in LA2 nog hebben over scaffolding en flowcondities en toetsing. Het is de bedoeling dat je die ook in je herontwerp gaat verwerken. Je wil immers een uitdagend ontwerp (waarin flow-condities zijn meegenomen), waarin niveaudifferentiatie mogelijk is (immers: trapmodel betekent dat niet iedereen de bovenste trede kan halen) en ten derde: wat zijn leerdoelen zonder een vorm van toetsing? Kan summatief, kan formatief. Al deze aspecten zijn van invloed op de uiteindelijke vormgeving van je herontwerp. Vandaar: hou open ruimte in je denken.
Een dikke GO voor jou om met je trapmodel aan de slag te gaan! Good luck.