dinsdag 16 februari 2016

Idee voor herontwerp 2.0

In het curriculumanalyse komen kortweg twee discrepanties sterk naar voren:
  • Sommige trainingen hebben een sterke theoretische insteek terwijl het beoogde curriculum praktijk georiënteerd dient te zijn.
  • Alle trainingen (behalve MTC_319) worden afgesloten met een theoretische meerkeuzevragen toets.

Er is een gebrek aan constructieve uitlijning (Biggs, 2012; Biggs en Tang, 2011). In dit curriculum is de focus van de gewenste leeruitkomsten en de doceer/leeractiviteiten praktijkgericht maar wordt er theoretische getoetst (punt 2). En in sommige trainingen zijn de gewenste leeruitkomsten praktijkgericht maar zijn de doceer/-leeractiviteiten én toetsing sterk theoretisch georiënteerd (punt 1).

Met de theoretische meerkeuze vragen toets worden niet de vaardigheden getoetst die nodig zijn voor het systematisch diagnosticeren van storingen, omgang met diagnoseapparatuur en juist interpreteren van gemeten elektronische signalen (doorlopende leerdoelen). Volgens Van Berkel en Bax (2013) geeft deze vorm van toetsing vooral het inzicht of de cursist de feitelijke en begripsmatige kennis kan toepassen. Het toetst geen praktische of communicatieve vaardigheden die ook nodig zullen zijn bij het systematisch diagnosticeren.

Na wat sparren met Michiel ben ik mijn idee voor herontwerp gaan bijstellen. In een eerder blogbericht ‘Stand van zaken 02-02-2016: CA + 1ste idee doelbepaling’ heb ik toegelicht de communicatietraining MTC_319 te willen implementeren in de rest van het curriculum, nu is dat nog een losse training. Motivatie daarvoor heb ik toen ook beschreven, en tevens het idee om meer te gaan werken in ‘casussen’ die de cursisten krijgen. De trainer is dan de klant. De cursist dient de juiste vragen te stellen waarna deze begint met systematisch diagnosticeren. Gedurende de training dient er tussentijds verder gecommuniceerd te worden met de klant (trainer), bijvoorbeeld om uit te leggen waarom een specifiek onderdeel vervangen moet worden. Daarbij krijgt de cursist feedback op zijn communicatie vaardigheden maar ook op zijn diagnose vaardigheden. Eigenlijk zijn beide in elkaar verweven. Het een kan niet zonder het ander.

Op het einde krijgen de cursist een case waarbij er geen feedback of hulp wordt verkregen. Kan de cursist uiteindelijk de storing oplossen door juiste vragen te stellen, juist klantencontact en het toepassen van een juiste systematische diagnosestrategie, is deze Master Technician waardig. 

Het werken in de vorm van casussen, waarbij ook aandacht is voor het ontwikkelen van communicatievaardigheden, kan een idee voor herontwerp zijn. Echter is dat enkel de vorm. Belangrijke is wat hierachter schuilt, namelijk de ontwikkelingsdomeinen die cursist alsmede trainer dienen te maken, wil dit het gewenste resultaat geven.
Trainers dienen namelijk op de juiste manier te communiceren met de cursisten als zij de rol van ‘klant’ en ‘feedbackgever’ op zich gaan nemen. De rol van de trainers verandert hiermee sterk en is direct gekoppeld aan de ontwikkeling van de cursist. Feitelijk hangt of staat het met de juiste begeleiding en feedback. Kortom, voor dit herontwerp is het enorm belangrijk om een goed beeld te krijgen waaraan de cursisten, maar ook trainers dienen te voldoen. Welke kennis, vaardigheden en prestatie-indicatoren dienen te worden waargenomen? Welke eindtermen dienen er worden afgedekt? Hoe dient er feedback gegeven te worden? Hoe dienen diagnose gesprekken gevoerd te worden?




De afbeelding hierboven illustreert de wisselwerking tussen trainer en cursist gedurende de case/opdracht. De trappen illustreren de groei van de ontwikkelingsdomeinen (nu nog onbekend) die de trainer (mogelijk) en cursist dienen te maken om tot een goed eindresultaat te komen. 

De volgende stappen zou ik kunnen gaan ondernemen:
  • Begin met het uitwerken van de eindtermen voor beide ontwikkelingsdomeinen (a.d.h.v. literatuur)
  • Dan bepalen m.b.v. een passende taxonomie de trappen daar naar toe (schrijf leerdoelen uit naar eindtermen - vervolgens vanaf begin niveau daar naar toe werken)
  • Vervolgens het herontwerp globaal uitschrijven (hoe zie ik het voor me?)
  • Maak je een voorbeeld herontwerp/product


1 opmerking:

  1. Hallo Tim,
    Knap hoe razendsnel jij de kern uit een verhaal (telefoongesprek) weet te halen. Bovenstaande post is daar bewijs van.

    Nog een aanvulling op jouw beschrijving:

    **Begin met het uitwerken van de eindtermen voor beide ontwikkelingsdomeinen (a.d.h.v. literatuur)**
    Begin met de grote concepten Feedback en Communicatie, te operationaliseren vanuit de literatuur. Stel dan pas de eindterm vast en probeer deze te halen uit landelijke (beleids-)kaders, kwalificatiedossiers of sectorspecifieke kaders etc. Ga dan de trapmodellen maken. Je schrijft: doelen moeten opbouwen tot het eindniveau. Klopt, maar je kunt een eindterm ook downsizen naar eindtermen op tussenniveaus. Bijvoorbeeld een eindterm voor een specifiek schooljaar of schoolperiode. Een trapmodel (= doelbepaling) bouwt dan op naar dat tussenliggend einddoel. Je hoeft niet per se een hele complete opleiding/training te herontwerpen. Ik heb geen goed beeld of dat voor jouw situatie wel of niet van toepassing is overigens. Beslaat een training meerdere jaren of blokken? Of is het na 1 training klaar?

    Pas nadat je de doelbepaling klaar hebt, ga je (deel)producten ontwerpen. Daarin geef je een doorkijkje hoe de leeromgeving eruit gaat zien waarin de lerende die leerdoelen gaat verwerven (intended curriculum). In jouw geval dus zowel de cursisten (communicatie) als de docenten (feedbackvaardigheden).


    Tot slot, we gaan het in LA2 nog hebben over scaffolding en flowcondities en toetsing. Het is de bedoeling dat je die ook in je herontwerp gaat verwerken. Je wil immers een uitdagend ontwerp (waarin flow-condities zijn meegenomen), waarin niveaudifferentiatie mogelijk is (immers: trapmodel betekent dat niet iedereen de bovenste trede kan halen) en ten derde: wat zijn leerdoelen zonder een vorm van toetsing? Kan summatief, kan formatief. Al deze aspecten zijn van invloed op de uiteindelijke vormgeving van je herontwerp. Vandaar: hou open ruimte in je denken.

    Een dikke GO voor jou om met je trapmodel aan de slag te gaan! Good luck.



    BeantwoordenVerwijderen