maandag 22 februari 2016

Bezoek innovatieve school 'De Fonkeling'

22-02 is het zover. Een bezoek aan basisschool 'De Fonkeling'. Voor mij even wennen, het laatste bezoek aan een basisschool was ruim 20 jaar geleden en voor eigen gebruik.

Wat meteen opvalt is het gebrek aan klassen of lokalen. Alles is ruim van opzet en er wordt veel gebruikt gemaakt van open ruimtes. Kinderen zijn weliswaar per afdeling ingedeeld op leeftijd maar echte grenzen of gesloten deuren bestaan niet op De Fonkeling.

Na een goed ontvangst werd er een presentatie gegeven over de visie van de school en het geïmplementeerde onderwijs. Er vindt veel differentiatie plaats. Leerlingen die uitblinken hebben de mogelijkheid hun kennis en kunde een stap verder te zetten, kinderen die wat meer moeite hebben om op schema te blijven krijgen begeleiding en coaching. In alle gevallen wordt de leerling betrokken bij zijn/haar eigen ontwikkeling. Dat geldt ook voor de ouders, die bewust kiezen voor deze school en onderwijsvorm. Ouder(s) en kind beginnen minimaal 1x keer per week de dag door samen te werken aan een opdracht op school. Ouder(s) en kind zijn ook beide aanwezig tijdens oudergesprekken. Er wordt gewerkt met een portfolio i.p.v. een rapport, een bewuste keuze om zo meer zicht te hebben op de ontwikkeling en minder de focus te leggen op momentopnames. Dat portfolio is overigs ten alle tijde toegankelijk voor docenten, ouders en de leerling zelf die er altijd iets aan kan toevoegen.

Leerlingen werken gedeeltelijk met instructie en gedeeltelijk zonder instructie, afhankelijk van het rooster. Er wordt een groot beroep gedaan op de zelfregulatie, zelfsturing, zelfstandig werken maar ook samenwerking! En ondanks de leeftijd waren alle leerlingen gemotiveerd bezig met hun eigen projectjes, en bewijs dat ze het dus wel kunnen op deze leeftijd.

De resultaten van de CITO staan gelijk aan die van 'normale' scholen. Uitstromers naar de middelbare school die een aantal jaren op De Fonkeling hebben gezeten zijn positief. Omdat deze school pas bestaat vanaf 2007 zijn de lange termijn effecten van dit type onderwijs nog niet direct zichtbaar. Daar zou ik erg benieuwd naar zijn.

Mooi om te zien dat het ook anders kan. En dat een school met een team van docenten die bewust kiezen voor een andere aanpak daar iets moois van kunnen maken. Anders is niet altijd beter en ik weet ook niet of dit voor elk kind passend onderwijs is. Echter ben ik wel van mening dat dit voor een hele grote groep kinderen een buitengewoon mooie plek is om zich te ontwikkelen en zij daar later de vruchten van kunnen plukken!

Met dank aan David voor het faciliteren van dit inspirerende bezoek!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten