zondag 21 februari 2016

Stand van zaken 21-02-2016

Na de 3de week van een 28 daagse trainingsmarathon waarbij ik het hele land doorreis om op verschillende locaties te trainen, en werkweken maak van +55 uur, heb ik mezelf dit weekend getrakteerd op een lekker weekendje studeren. Wie heeft er een sociaal leven of vrienden nodig met dit schema? Ik vraag me af of ze me nog zullen herkennen?

Vrije tijd zit er dus even niet in maar ik ben wel lekker opgeschoten. M.b.v. literatuur zijn de hoofdconcepten ‘Feedback’ en ‘Communicatie/gespreksvaardigheden’ geoperationaliseerd. Kortom, deze abstracte hoofconcepten zijn uitgeschreven in waarneembare kenmerken/handelingen.

Nu is het zaak deze waarneembare kenmerken/handelingen uit te schrijven in eindtermen. Bij voorkeur a.d.h.v. landelijke (beleids-)kaders, kwalificatiedossiers of sectorspecifieke kaders zoals Michiel dat schreef in zijn opmerking die hij plaatste n.a.v. het blogbericht: Idee voor herontwerp 2.0.
Nu zit hier een klein knelpuntje, want in ‘trainingsland’ waarin ik opereer wordt niet zo gek veel tot in de puntjes uitgeschreven. Deze week tracht ik verder te gaan met de zoektocht naar uitgeschreven eindtermen en ik heb gelukkig ook al wat kunnen vinden in het materiaal van de Mazda-trainingen.

Na het uitschrijven van de eindtermen worden deze verwerkt in een trapmodel. Voor het concept ‘Feedback’ ga ik het trapmodel van Gagné gebruiken. Voor het concept ‘Communicatie/-gespreksvaardigheden’ het trapmodel van Romiszowoski.

Indien dat klaar is, en dan nadert naar verwachting het einde van LA2 heel hard, wil ik graag nog een aantal (deel)producten maken waarmee ik een doorkijkje geef van het herontworpen curriculum. Ik heb begrepen dat het de bedoeling is dat hierin tevens elementen zoals ‘flow’ en ‘scaffolding’ in terug komen. Het college dat deze onderwerpen behandeld staat gepland voor 14-03-2016.

Wordt dus vervolgd.....

2 opmerkingen: