Na het bestuderen van 12 verschillende taxonomieën heb ik een goed beeld verkregen over de belangrijkste verschillen en toepassingen daarvan. Mijn doel was om een
passende taxonomie te vinden op mijn CA en doelbepaling.
Toen ik aan het lezen was over de taxonomie van Romiszowski
viel alles op zijn plek. Ik ben wel blij dat ik deze taxonomie als een van de
laatste heb gelezen, want anders was ik per direct gestopt met zoeken. Deze
taxonomie is uitermate geschikt voor het beroepsonderwijs. Andere belangrijke motivaties ondersteunen nog verder de keuze voor Romiszowski:
- Toetsing op vaardigheden: psychomotorische handelingen - reproductieve en productieve vaardigheden
- Toetsing op kennis: feitelijke en begripsmatige kennis
- Leent zich goed voor probleemoplossende en geleide- ontdekkende methodes; perfect voor casestudies of simulaties
- Opgedane kennis en vaardigheden toepassen in nieuwe onbekende situaties; in training en toetsing
Er zijn nog meerdere redenen waarom Romiszowski een geschikte kandidaat lijkt te zijn. De literatuurstudie dusver was nog redelijk oppervlakkig van aard. De bedoeling was om eerst een goed beeld van alle mogelijke taxonomieën te verkrijgen. Voor de volgende stap wil ik mij verder gaan verdiepen in de theorie achter de taxonomie van Romiszowski. Pas dan wil ik een definitieve keuze maken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten