Eindelijk de laatste hand kunnen leggen op de trapmodellen
voor de ontwikkelingsdomeinen ‘feedback’ en ‘communicatie/gespreksvaardigheden’.
Het schrijven van de trapmodellen is een zeer tijdrovende en intensieve klus gebleken.
Er waren namelijk geen eindtermen voor deze ontwikkelingsdomeinen. Dat maakte
het voor mij een grotere uitdaging dan voor mijn medestudenten, die daarentegen
wel konden terugvallen op landelijke (beleids-)kaders, kwalificatiedossiers of
sectorspecifieke kaders.
Ik ben als volgt te werk gegaan. Voor het
ontwikkelingsdomein ‘communicatie/gespreksvaardigheden’ heb ik de volgende
documenten geraadpleegd:
- Lesplan van MTC_319
- Beroepscompetentiesprofiel diagnose technicus/ technisch
specialist/ Master Technician autotechniek niveau 4
- Kwalificatiedossier diagnose technicus/ technisch specialist
autotechniek niveau 4
- Eindtermen diagnose technicus/ technisch specialist/ Master
Technician autotechniek niveau 4
In al deze documenten staat zeer summier beschreven welke gedrag- en
prestatieindicatoren technici op niveau 4 dienen te beheersen. Deze heb ik uit
de bovenstaande documenten geknipt en herschreven als eindterm. Dat was een
behoorlijke lijst geworden die niet praktisch toepasbaar meer was. Ik heb daarom de
overlappende eindtermen verwijderd of samengevoegd. Vervolgens heb ik op basis
van een literatuurstudie de eindtermen nog kunnen aanvullen zodat het trapmodel ook uitdagend en vernieuwend is, maar vooral ook beter wordt dan elke andere technische niveau 4 opleiding in dit ontwikkelingsdomein. Naar mijn inzicht heb ik nu alles dekkend en nog belangrijker…..ook toepasbaar
en geschreven in waar te nemen competenties. De laatste stap was het gebruiken
van deze eindtermen in een taxonomie.
Voor het ontwikkelingsdomein ‘feedback’ kon ik naar ruim 12
zoekuren! de conclusie trekken dat hiervoor geen praktisch toepasbare
eindtermen voor te vinden waren. A.d.h.v. literatuur en beschreven coaching
trajecten op het gebied van gespreksvaardigheden in andere sectoren (psychologie
en psychiatrie) heb ik eindtermen kunnen schrijven die ook nu naar mijn inzicht
en die van mijn collega Rory (afgestudeerd MLI’er) passend zijn voor onze
beroepscontext. Ook deze als laatste stap gekoppeld aan een passende taxonomie.
Kortom, een behoorlijk traject waarvan ik niet had gedacht
dat dit zoveel werk zou omvatten. Maar ik ben nu wel enorm blij dat de trapmodellen
klaarliggen voor feedback. Deze worden op basis
daarvan nog aangepast en dan…..eindelijk……kan het herontwerp beginnen!
Trapmodel: feedback a.d.h.v. de taxonomie van Bloom
Trapmodel communicatie en gespreksvaardigheden a.d.h.v. de taxonomie van Romiszowski
Geen opmerkingen:
Een reactie posten