zaterdag 12 maart 2016

Trapmodellen: klaar voor feedback

Eindelijk de laatste hand kunnen leggen op de trapmodellen voor de ontwikkelingsdomeinen ‘feedback’ en ‘communicatie/gespreksvaardigheden’. Het schrijven van de trapmodellen is een zeer tijdrovende en intensieve klus gebleken. Er waren namelijk geen eindtermen voor deze ontwikkelingsdomeinen. Dat maakte het voor mij een grotere uitdaging dan voor mijn medestudenten, die daarentegen wel konden terugvallen op landelijke (beleids-)kaders, kwalificatiedossiers of sectorspecifieke kaders.

Ik ben als volgt te werk gegaan. Voor het ontwikkelingsdomein ‘communicatie/gespreksvaardigheden’ heb ik de volgende documenten geraadpleegd:
- Lesplan van MTC_319
- Beroepscompetentiesprofiel diagnose technicus/ technisch specialist/ Master Technician autotechniek niveau 4
- Kwalificatiedossier diagnose technicus/ technisch specialist autotechniek niveau 4
- Eindtermen diagnose technicus/ technisch specialist/ Master Technician autotechniek niveau 4

In al deze documenten staat zeer summier beschreven welke gedrag- en prestatieindicatoren technici op niveau 4 dienen te beheersen. Deze heb ik uit de bovenstaande documenten geknipt en herschreven als eindterm. Dat was een behoorlijke lijst geworden die niet praktisch toepasbaar meer was. Ik heb daarom de overlappende eindtermen verwijderd of samengevoegd. Vervolgens heb ik op basis van een literatuurstudie de eindtermen nog kunnen aanvullen zodat het trapmodel ook uitdagend en vernieuwend is, maar vooral ook beter wordt dan elke andere technische niveau 4 opleiding in dit ontwikkelingsdomein. Naar mijn inzicht heb ik nu alles dekkend en nog belangrijker…..ook toepasbaar en geschreven in waar te nemen competenties. De laatste stap was het gebruiken van deze eindtermen in een taxonomie.

Voor het ontwikkelingsdomein ‘feedback’ kon ik naar ruim 12 zoekuren! de conclusie trekken dat hiervoor geen praktisch toepasbare eindtermen voor te vinden waren. A.d.h.v. literatuur en beschreven coaching trajecten op het gebied van gespreksvaardigheden in andere sectoren (psychologie en psychiatrie) heb ik eindtermen kunnen schrijven die ook nu naar mijn inzicht en die van mijn collega Rory (afgestudeerd MLI’er) passend zijn voor onze beroepscontext. Ook deze als laatste stap gekoppeld aan een passende taxonomie.


Kortom, een behoorlijk traject waarvan ik niet had gedacht dat dit zoveel werk zou omvatten. Maar ik ben nu wel enorm blij dat de trapmodellen klaarliggen voor feedback. Deze worden op basis daarvan nog aangepast en dan…..eindelijk……kan het herontwerp beginnen!

Trapmodel: feedback a.d.h.v. de taxonomie van Bloom



Trapmodel communicatie en gespreksvaardigheden a.d.h.v. de taxonomie van Romiszowski











Geen opmerkingen:

Een reactie posten