Deze week ben ik naar de vertoning van de film ‘De Autovakmannen’ geweest. Een mooie gelegenheid om kennis te delen omtrent autotechniek én opleiden! Tevens een leuke gelegenheid om trends voor te leggen aan peers in onderwijsinnovatie-trajecten.
In deze kleurrijke en dynamische documentaire wordt de kijker meegenomen in de dagelijkse praktijk van uiteenlopende autobedrijven. De hoofdpersonen staan allemaal voor belangrijke keuzes waarbij ze gebaande paden moeten verlaten. De wereld van de automobiliteit is enorm aan het veranderen. Alles wordt 'smart'. Het aandeel electronica en telematica in auto's groeit razendsnel. Alles raakt hierdoor ineens 'connected'. Dus met alleen handgereedschap kom je niet meer zo ver. Klik hier voor een interessant AMT artikel over deze film i.r.t. de razendsnelle ontwikkeling in de autotechniek én opleiden.
Leuk is dat twee hoofpersonen goede bekende van me zijn. Francois Driessen en Henri van Dun zijn beide jarenlang werkgevers van me geweest. Henri spreek ik nog vaak.
Na afloop was er ruimte om te spreken met mensen van de Bovag, AMT en andere belangrijke spelers in de automotive wereld. Ook waren er veel mensen vanuit het onderwijs óf bedrijfsleven, die net als ik technische trainingen verzorgen. Een mooie gelegenheid om kennis te delen omtrent autotechniek én opleiden! Dit moment sluit uitermate goed aan op LA4, waarbij we trends in onze eigen onderwijssector onder de loep nemen, en toekomstscenario's eraan gaan koppelen.
Eén belangrijk punt dat geregeld werd aangehaald, is de noodzaak voor scholing/training in de toekomst. Meerdere instanties zijn het erover eens, dat er vaak onvoldoende aandacht wordt geschonken aan scholing/training in autobedrijven. Autobedrijven zullen in de toekomst meer dan ooit moeten gaan investeren in kennis en kunde. Vooralsnog, lijkt die realisatie langzaam op gang te komen. De autobedrijven die dat niet zullen gaan doen, zullen in de toekomst hun positie gaan verliezen. Dat was zo beetje de conclusie van deze avond.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten