maandag 6 februari 2017

LA4_college Myraim Lieskamp: reflectie op eigen rol in de professionele leergemeenschap

Vandaag gedurende een MLI bijeenkomst een interessant college mogen bijwonen van Myraim Lieskamp. Gedurende het college werd aan ieder gevraagd om te kijken op welke vijf onderstaande prestatie-indicatoren je volmondig ‘ja’ kunt zeggen. Ik kan met volle overtuiging melden dat ik dat kan, en op basis hiervan zou ik een volwaardig deelnemer van een professionele leergemeenschap zijn. Toch leuk om te weten;)

Hessing et al. (2013) benoemen vijf prestatie-indicatoren waar leraren in principe ‘ja’ op moeten kunnen zeggen:
  1. Ik maak een continu proces door in mijn werk, waarin ik steeds weer nieuwe kennis construeer en nieuwe vaardigheden aanleer.
  2. Ik kom voortdurend tot nieuwe inzichten, andere opvattingen en attitudes en/of ander gedrag.
  3. Ik heb daarbij een actieve rol en neem zelf initiatieven om te leren.
  4. Ik laat zien dat ik zelf verantwoordelijk ben voor mijn eigen ontwikkeling en professionalisering.
  5. Ik zorg ervoor dat ik ruimte krijg van mijn leidinggevenden en waar nodig eis ik die ruimte zelf op.
Het volmondig ‘ja’ kunnen zeggen op deze PI’s is volgens Hessing et al. (2013) nodig om een volwaardig deelnemers te kunnen zijn aan een professionele leergemeenschap. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten