maandag 19 september 2016

Week van de Nederlandse Automotive Innovatie

Vandaag samen met mijn collega Jorie een bezoek gebracht aan de Automotive campus in Helmond (dat in het zonnige zuiden ligt) tijdens de week van de Nederlandse Automotive innovatie. We hebben daar volop contacten uitgewisseld en veel kennis gedeeld én mogen ontvangen!

Helmond, of ‘Hellimond’ voor haar lokale bewoners, staat van oorsprong bekend om haar metaal- en textielnijverheid maar is tegenwoordig het gezicht van jongeren in trainingspakjes én de Automotive campus. Daar hebben Fontys, TNO en allerlei andere scholing- en onderzoeksinstituten in de Automotive sector een huisvesting gevonden.

Vandaag stond in het teken van alternatieve aandrijflijnen/brandstoffen. Diverse ambassadeurs van grote fabrikanten zoals Prins autogassystemen, VDL ETS en brancheorganisatie Transport & Logistiek deden hun verhaal. Ook Prof.Dr. Philip de Goey, expert op het gebied van ‘Combustion Technology’ aan de Technische Universiteit Eindhoven heeft wat toegelicht over de brandstoffen van de toekomst in ultra schone nul-emissie verbrandingsmotoren. 

Op dit moment zijn alle autofabrikanten bezig met het ontwikkelen van alternatieve aandrijflijnen, naast de verdere ontwikkeling van de verbrandingsmotor zoals bijvoorbeeld Mazda dat doet. Prof.Dr. Philip de Goey voorziet nog steeds ruimte voor fossiele brandstoffen in de toekomst. Daarvoor zal het rendement van de verbrandingsmotor wel moeten toenemen. De beste man vertelde over experimenten waarbij een dieselmotor een rendement heeft gehaald van 59%! Hoe? Door de verbranding te vertragen en heel vroeg in te spuiten. Daarvoor zijn wel andere brandstoffen nodig óf een voorinspuiting van diesel alvorens de hoofdinspuiting van benzine zal plaatsvinden. Hij is van mening dat de verbrandingsmotor beter kan maar ook de brandstoffen en het productieproces hiervan. Want wat uit de uitlaat komt is niet de enige uitstoot. Er dient breder gekeken te worden, ook door de overheid: van de eerste druppel olie die uit de grond komt tot het verbranden van het goedje.

Merken zoals Toyota, Honda en Hyundai hebben reeds modellen met waterstoftechnologie op de markt gezet. Op Heavy Duty gebied zijn deze ontwikkelingen ook in gang gezet. Enkele trucks en bussen rijden al op waterstof. Naast de technische know-how speelt regelgeving, subsidiering, maar ook de keuze van OEM’s en toeleveranciers een belangrijke rol in de verspreiding van alternatieve technologieën. Het lijkt erop dat de techniek niet de remmende factor is maar eerder de wet- en regelgeving per gebied of land. Oh ja, en dan de stakeholders die wat aandelen hebben in de olieraffinaderijen. 

Voorspellingen, al dan niet onderbouwd over welke technologie zal doorbreken zijn volop gedaan. Het blijft lastig maar Jorie en ik zijn vandaag toch weer wat slimmer geworden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten